HRWijs logo

Duoleren

Duoleren

Met duoleren bedoelt men twee medewerkers van een organisatie die samen in een opleiding stappen en hun leerprocessen aan elkaar verbinden. Op deze manier kan het leerresultaat voor elke medewerker afzonderlijk én voor de organisatie verhoogd worden. Een dergelijk leerproces kan ook opgezet worden met meer personen.
kantoor klant diversiteit Comstock.jpg

Voorwaarde is dat medewerkers er bewust voor kiezen om samen te leren en op voorhand afspraken maken over wat ze met elkaar zullen delen, wat op de werkvloer het resultaat van de opleiding zal zijn en hoe hier naar toe gewerkt wordt.

Duoleren is vooral zinvol bij langere opleidingen die ook in de organisatie veranderingen teweeg kunnen brengen. Tijdens en na de opleiding staan beide personen sterker bij het toepassen van nieuwe kennis en vaardigheden op de werkvloer. Ze vinden elkaar bij problemen en houden elkaar alert bij de implementatie. Ze vullen elkaar ook aan tijdens het leren: door een verschil in perspectief (context, karakter), blijft bij de een soms andere informatie meer hangen dan bij de ander.

Ga op voorhand goed na of je twee mensen tegelijk kan missen op de werkvloer.

Heb je nog vragen? Ik help je graag verder!

Pascale Vander Gracht

Pascale Vander Gracht

HR-adviseur

support@versosupport.zendesk.com

Dit vind je misschien ook interessant

Volgende vormingen over strategisch HR-beleid

  1. Versterk je HR-voornemens voor 2026

    Lees meer
  2. Workshop employer branding

    Lees meer
  3. Webinar werkstresspreventie voor sociale ondernemingen

    Lees meer
  4. Webinar employee journey

    Lees meer