U bent hier

Exitgesprek

Een exitgesprek is een laatste formeel gesprek met een medewerker die op het punt staat te vertrekken uit de organisatie, of hij nu vrijwillig vertrekt, op pensioen gaat of je hem ontslaat. 

Doelstelling?

Het belangrijkste doel van een exitgesprek is te achterhalen waarom iemand afscheid neemt, daarvan te leren en te zien wat beter kan. Zijn de verwachtingen niet ingelost? Is de werkdruk te hoog of zijn er te weinig leer- of groeikansen? Met die informatie kun je gericht aan de slag om onnodig verloop in de toekomst zoveel mogelijk te voorkomen.

Wanneer iemand met pensioen gaat, zal het gesprek meer gaan over de ervaringen van de medewerker.

Een tweede reden voor een exitgesprek is een goede relatie tussen jou en de medewerker behouden of herstellen. Als een ex-medewerker zich positief uitlaat over je organisatie, is dat goed voor jouw aantrekkelijkheid als werkgever. En wie weet werken jullie in de toekomst opnieuw samen.


Wie?

Coördinator/directeur of personeelsverantwoordelijke en de medewerker die vertrekt.

Het is minder aangewezen dat de direct leidinggevende dit gesprek voert daar hij of zij mede de reden voor vertrek kan zijn. Nodig elke medewerker die vertrekt uit voor een gesprek, ongeacht anciënniteit of functie. Je kunt een medewerker niet verplichten om op je uitnodiging in te gaan.


Wanneer?

Idealiter vindt het gesprek ongeveer een week voor het vertrek plaats. Dit is dicht genoeg bij het vertrek zodat de medewerker vrijuit kan spreken, maar nog lang genoeg voor het vertrek om betrokken te blijven. Plan het gesprek voldoende op voorhand in en roep niet snel even de persoon binnen net voor de afscheidsdrink.


Wat bespreek je en hoe pak je het aan?

Stap 1: voorbereiding

Plan het gesprek op tijd in, bijvoorbeeld kort nadat de medewerker zijn ontslag indient, en bereid het voor. Overloop de loopbaan van de medewerker in de organisatie, stel vragen op.

Stap 2: het gesprek

Tijdens het exitgesprek staan drie vragen centraal:

  • Hoe heeft de medewerker zijn tijd in de organisatie ervaren? Wat vond hij/zij fijn, wat minder?
  • Waarom vertrekt hij/zij?
  • Welke zaken kunnen verbeterd worden?

Stap 3: afscheid

Neem afscheid en wens de medewerker veel succes.

Gesprekken voeren