U bent hier

Leiding geven

De drie belangrijkste rollen van een leidinggevende zijn coachen, sturen en leiden. Als coach haal je het beste uit je medewerkers, als manager stuur je aan en beheer je de middelen, als leider kijk je vooruit en inspireer je.

Welke kennis, vaardigheden en attitudes zijn belangrijk voor een leidinggevende?

Coachend leidinggeven, dienend leiding geven, participatief leiding geven, inspirerend leiding geven, paars management, resultaatgericht leiding geven, situationeel leiding geven, transactioneel leidinggeven… We worden collectief om de oren geslagen met modellen die claimen de waarheid over leiding geven in pacht te hebben. Er bestaan zoveel leiderschapsmodellen dat je je als (beginnende) leidinggevende makkelijk overweldigd voelt en door de bomen het bos niet meer ziet.

Cases

Events

  • Je eigen stress de baas.

    Leidinggevenden
    Stresservaringen zijn persoonlijk. Wat voor de ene een uitdaging is, is voor de ander een onoverkomelijke last. De verwachting...
  • De HRM Cockpit

    Leidinggevenden
    De HRM Cockpit - Naar een duurzaam HR beleid. De HRM cockpit is een instrument en methodologie voor het bepalen van de kritische...
  • 3-daagse Een goede leider-startdag

    Leidinggevenden
    Een goede leider zorgt voor een sterk team (basisopleiding)  Omdat er een sterke vraag aanwezig is naar doorgedreven...
  • Werken aan een aanwezigheidsbeleid

    Leidinggevenden
    Binnen een organisatie is een aanwezigheidsbeleid vaak volledig uitgewerkt. Toch vinden er weinig verzuimgesprekken plaats met...
  • Assertief leidinggeven

    Leidinggevenden
    Streef je er ook naar om jouw team met zelfvertrouwen te (bege)leiden? Ontdek dan hoe je best je visie en standpunten verdedigt...
  • Zorg, ook voor jezelf

    Leidinggevenden
    Als leidinggevende draag je voortdurend de eindverantwoordelijkheid en zorg voor anderen. Deze constante zorg is haalbaar zolang...
  • (H)erken de talenten van je team

    Leidinggevenden
    Iedereen is talentvol. Talent is wat vanzelf gaat, heel natuurlijk aanvoelt en de tijd doet vergeten. Als je kan werken vanuit...
  • Nieuwe collega? Investeer er in!

    Leidinggevenden
    De sollicitatie- en aanwervingsprocedure van een nieuwe medewerker is vaak tot in de puntjes uitgewerkt. Toch wordt nadien soms...
  • Uurroosters, hoe optimaliseren

    Leidinggevenden
    Het uurrooster heeft een grote impact op het dienstgebeuren en de kwaliteit van de zorg. Een adequaat uurrooster en gepaste...
  • Morele stress herkennen - medewerkers ondersteunen

    Leidinggevenden
    Morele stress ontstaat wanneer je je waarden en visie op goede zorg niet in de praktijk kan brengen. Een wrang gevoel…  Het is...
  • Klantgericht denken en handelen

    Leidinggevenden
    Hoe krijg je jouw collega's en de hele organisatie klantgerichter? “Klant is koning!”, “Niet tevreden, geld terug”, “We hebben er...
  • 3-daagse Coachende vaardigheden-startdag

    Leidinggevenden
    Coaching is het uitgelezen instrument om bij medewerkers talenten zichtbaar te maken en te ontwikkelen. Medewerkers vergroten zo...
  • Eigenaarschap ontwikkelen bij medewerkers en teams

    Leidinggevenden
    Het beste uit je team halen door je medewerkers aan te zetten tot 'eigenaarschap'. Tijdens deze prakijkgerichte vroming ga ja...