U bent hier

Jouw aantrekkelijkheid als werkgever

Jouw aantrekkelijkheid als werkgever wordt in grote mate bepaald door het imago dat je hebt in de buitenwereld.

Je huidige medewerkers delen in hun brede netwerk hun ervaringen en bepalen zo mee dat imago, evenals klanten, patiënten, ex-medewerkers, jongeren of andere organisaties die met jouw organisatie in aanraking komen. Denk erom: mond aan mond reclame is nog steeds de beste vorm van reclame.

Kleine organisatie

Als je een kleine organisatie bent, benadruk daar in je communicatie dan de voordelen van voor medewerkers:

  • Veel potentiële medewerkers vinden het wellicht fijn om in een klein en hecht team te werken waar hun inbreng veel impact heeft.
  • Kleine organisaties zijn vaak innovatiever.
  • Er heerst een informele sfeer
  • De communicatie verloopt direct en effectief.  

Als mensen hun waarden, aspiraties en drijfveren in die van jouw organisatie herkennen, zijn ze sneller geneigd om te solliciteren. Als de praktijk strookt met het imago, zal hun loyauteit ook groot zijn.

Bekendmaken

De grote uitdaging is zorgen dat dit alles bekend is bij potentiële kandidaten én klanten. Hoe kan je hiervoor zorgen?

  • Kom naar buiten met de zaken waar je als organisatie trots op bent: een geslaagd project, een nieuwe dienstverlening of expertise, jullie waarden en visie, een event. Praat er met collega organisaties over, haal er de lokale pers bij, schrijf zelf een blogartikel (of laat het schrijven), zorg voor sprekende foto’s.
  • Nodig je medewerkers uit om zoveel mogelijk nieuws over de organisatie te delen en geef het een prominente plaats op je eigen website. Wees creatief en zet sociale media als Twitter, LinkedIn en Facebook in. Wees je ervan bewust dat zowel positieve als negatieve nieuwtjes zich via sociale media in een ijltempo verspreiden onder een groot publiek. Dat betekent dat alles wat in je organisatie gebeurt, hoe klein ook, van belang is. 
  • Onderhoud goede contacten met partners die belangrijk zijn voor je organisatie, ook op de momenten dat je hen niet meteen nodig hebt. Lees het verhaal van Jeugdhuis Wollewei.
  • Neem deel aan organisatieoverschrijdende projecten, werk samen met andere organisaties om innovatie in je sector te brengen of deel je kennis.
Meer info: 

www.ikgaervoor.be

Thema's: