U bent hier

E-learning en social media learning

Deze leervormen maken gebruik van nieuwe technologieën als ondersteuning. Gecombineerd met andere leervormen geven ze de beste resultaten. Denk vooraf eens na over de inbedding van dit soort leervormen in je breder leerbeleid.

E-learning

E-leren is een leermethode waarbij je leert met behulp van de computer. Het cursusmateriaal bevindt zich op een digitaal leerplatform. Teksten, figuren, video- of audiofragmenten en theorie worden afgewisseld met oefeningen en online testen. Het platform biedt doorgaans ook links naar leerbronnen buiten de cursus en communicatiemiddelen zoals e-mail en discussiefora. Meestal is er geen realtime lesgever aanwezig, maar is persoonlijke begeleiding (op afstand) wel mogelijk.

Deze leermethode wordt bij voorkeur gecombineerd met andere leermethodes. Op dat moment is er sprake van blended learning.

Voordelen

Voordelen van deze vorm van leren voor de cursist zijn de flexibiliteit (je leert waar en wanneer je wil) en de mogelijkheid tot maatwerk (je kan immers overslaan wat je al beheerst en je kan je eigen tempo volgen).

Ook voor de organisatie kan deze flexibiliteit een voordeel zijn, naast de kostenbesparing en het feit dat je perfect weet welke stof iedereen krijgt. Vaak biedt e-learning goede mogelijkheden tot opvolging van het leertraject van medewerkers.

Voorwaarden en aandachtspunten

Houd er wel rekening mee dat e-learning voldoende computervaardigheid vraagt van de cursist, evenals een goede concentratie en uithoudingsvermogen. Bovendien kan de leerinhoud niet aangepast worden aan de leerstijl van de cursisten en gaan sommigen minder bewust leren.

Tip: De VDAB biedt heel wat cursussen aan in e-learning die gratis of tegen betaling van een klein bedrag toegankelijk zijn voor werknemers.

Social media learning

Sociale media is een verzamelnaam voor alle internet-toepassingen waarmee het mogelijk is om informatie, muziek en beeld met elkaar te delen. De meest gekende voorbeelden zijn Facebook, LinkedIn, Twitter, Youtube, Google+, … Mensen delen er dingen die zij belangrijk vinden. Je kan er interessante contacten leggen en vragen stellen. Je stuit op nieuwe ideeën en de suggesties van anderen kan je gebruiken ter inspiratie.

Voordelen

Sterk aan leren via social media is dat je toegang hebt tot erg actuele informatie en je snel weet hebt van nieuwe kennis en initiatieven. Twitter is bijvoorbeeld een goed medium om interessante experten in je vakgebied op de voet te volgen.

Op een professionele facebookpagina kan je nieuwtjes en initiatieven van je organisatie posten. Vraag aan je medewerkers om mee nieuws te maken en het te delen in hun netwerk. Dit draagt bij tot jouw bekendheid en aantrekkelijkheid als werkgever.

Aandachtspunten

Houd er wel je gezond verstand bij. Het spreekt voor zich dat ook minder betrouwbare informatie af en toe een snelle verspreiding kent. Het gebeurt ook dat sterke initiatieven niet opduiken in social media. Maar laat dat je niet afschrikken.   

Heb ook aandacht voor mensen die minder vertrouwd zijn met nieuwe technologieën voor je hiermee start. 

Aan de slag?

Maak een twitter account aan, een linked-in profiel, een (professionele) facebook pagina.