U bent hier

Onthaal is wettelijk verplicht

Een warm onthaal zorgt ervoor dat nieuwe medewerkers sneller ingewerkt en geïntegreerd zijn in je organisatie. Het voorkomt een vroegtijdig vertrek van nieuwe medewerkers. Wist je ook dat onthaal zelfs wettelijk verplicht is?

Dankzij een geformaliseerde onthaalprocedure beschikken alle nieuwe medewerkers over dezelfde informatie. Medewerkers die betrokken zijn bij het onthaal van nieuwelingen zijn zo ook op de hoogte van hun taken en verantwoordelijkheden.

Medewerkers onthalen is wettelijk verplicht. In organisaties met minder dan 20 werknemers moeten werknemers minstens bij aanwerving en op de eerste werkdag informatie krijgen. Bij organisaties van meer dan 20 werknemers is dat bij aanwerving, op de eerste dag en tijdens een onthaalperiode. De wettelijke bepalingen voor onthaal kan je nalezen in de fiche 'Juridische spelregels inzake onthaal' (bron: Diversity Remix).

  1. Duid een onthaalverantwoordelijke aan. Dat kan iemand zijn die telkens het eerste contact met een nieuwe medewerkers opneemt, maar het kan ook een rechtstreekse collega zijn of de direct leidinggevende van de nieuwe medewerker.
  2. Informeer teamleden en andere mensen die het best weten van de komst van de nieuwe medewerker. Geef aan wat je van hen verwacht.
  3. Voorzie een onthaaltraject: bijvoorbeeld eerst een welkom, eventueel een rondleiding, kennismaking met de rechtstreekse collega’s en dan pas... Lees meer

In een onthaalbrochure heet je de nieuwe medewerkers welkom en geef je op een beknopte, aantrekkelijke manier informatie over je organisatie. De praktische informatie in een onthaalbrochure biedt een leesbare samenvatting van de belangrijkste zaken uit het arbeidsreglement en de afspraken die gelden in de organisatie. Voorzie regelmatig een update. Een onthaalbrochure is net als je organisatie een dynamisch gegeven.

Mentoring of peter/meterschap is een individuele begeleiding op de werkplek waarbij een ervaren of deskundige collega (de mentor of peter/meter), een nieuwkomer helpt bij zijn sociale integratie en/of om kennis en vaardigheden aan te leren.

Men is nooit te jong om te leren, zegt men wel eens. Zeker als nieuwe medewerker in een organisatie moet je veel kennis en vaardigheden verwerven, maar niet iedereen leert op dezelfde manier en niet elke organisatie leidt nieuwelingen in op dezelfde manier.

Tips en info vind je op de lerenindesocialprofit-website van VIVO.
 

 

 

Thema's: