U bent hier

Proeverij toegankelijke HR tools

Datum:
07-05-2019
Plaats:

VAC, Diestsepoort, 3000 Leuven

Prijs: 
€15

Je zoekt eenvoudige, slimme instrumenten voor je medewerkersbeleid. Liefst zijn deze onmiddellijk bruikbaar en ook nog eens gratis. Maak kennis met een aantal methodieken van je keuze en pas die meteen toe in de praktijk. Schrijf je daarom nu in voor de proeverij “toegankelijke tools voor je medewerkersbeleid”, op dinsdag 7 mei in Leuven.

Op www.hrwijs.be/tools vind je een ruime database van toegankelijke HR-instrumenten. Instrumenten om je processen van werving, selectie en onthaal goed aan te pakken, om het functioneren van je medewerkers en teams te bespreken, om verzuim te beperken en welzijn te bevorderen, om werk te maken van een inclusieve werkvloer,…

Daarnaast worden op deze dag ook een aantal instrumenten gepresenteerd die aan bod komen in een vorming uit het HR najaarsaanbod van VIVO. Dat betekent dat je na afronding van de workshop je als eerste kunt aanmelden voor één van deze vormingen, want VIVO lanceert hun najaarsaanbod officieel een week later!
 

> INSTRUMENTEN OM UIT TE KIEZEN

Je krijgt de kans om tijdens deze proeverij nader kennis te maken met drie instrumenten. Kies in elke ronde 1 sessie en stel op basis van jouw interesses je eigen programma samen!

Ronde A

1. Leren in stijl?! (door Marjolein Debergh van Mentor vzw)

Ben jij verantwoordelijk voor vorming, training en opleiding in je organisatie en/of zet jij in op professionele groei bij jezelf en/of collega’s? Dan is deze workshop – waarin we puzzelen met ‘leerstijlvoorkeuren’ en ‘ontwikkelmethoden’ – iets voor jou! Om te beginnen brengen we in kaart hoe jij en je collega’s het liefst/makkelijkst/efficiëntst leren. Vervolgens duiken we in het gevarieerde arsenaal aan werkvormen voor leren en ontwikkeling. Tot slot gaan we voor ‘the perfect match’ – efficiënte VTO-formules die motivatie tot leren boosten!

2. Stel een leesbare vacature op (door Verso/HRwijs)

Dat je niet altijd de juiste kandidaten vindt, kan ook aan je vacature liggen. Is die volledig? Is het taalgebruik toegankelijk, is de functieomschrijving duidelijk? Weten kandidaten bij wie ze komen solliciteren? We gaan op basis van de ‘Checklist voor een Leesbare Vacature’ aan de slag met jouw eigen vacature, dus neem er zeker één mee! Met eenvoudige aanpassingen of herschikkingen maak je je vacature helder, duidelijk en leesbaar. Zo leren kandidaten jouw verwachtingen kennen en kunnen ze zich een beeld vormen van de functie.

3. Een fit personeelsbeleid met de HRscan (door Verso/HRwijs)

Maak kennis met de vernieuwde HRscan. Tijdens deze sessie ga je actief aan de slag met de HRscan. Je maakt kennis met alle thema’s en vragen van de scan en wisselt ervaringen en goede praktijken uit met andere socialprofitorganisaties rond de thema’s van jouw voorkeur. Je ontdekt ook hoe je de HRscan in je organisatie verder kunt uitvoeren en toepassen en hoe een adviesrapport er dan zou uitzien.   

 

Ronde B

1. Hoe staat het met het bestuur in jouw organisatie? (door Verso/HRwijs)

Transparantie, rekenschap en verantwoording afleggen zijn voor sociale ondernemingen belangrijk en vormen de basis voor het vertrouwen van de stakeholders. Bestuurders zijn dan ook op zoek naar de meest slagkrachtige organisatie van hun bestuursorganen. In antwoord op deze vraag ontwikkelde Verso met de steun van de Koning Boudewijn Stichting een onlinetool inzake goed bestuur: www.goedbestuur.be. Het instrument is bedoeld om over het bestuur in je organisatie te reflecteren, het te bespreken, te evalueren en eventueel bij te sturen. Het is ook een ideale manier om jouw organisatie te benchmarken ten opzichte van andere organisaties. Meer dan 100 Vlaamse vzw’s maakten al dankbaar gebruik van deze tool. Tijdens deze sessie stellen we hem graag aan jou voor.

2. Opleiden met effect (door VIVO)

In onze sector worden er veel opleidingsinspanningen gedaan. We zijn overtuigt van de noodzaak, maar wat levert het ons juist op? Welke factoren spelen allemaal een rol om het geleerde tot op de werkplek te krijgen? Wat kunnen leidinggevenden doen om ervoor te zorgen dat opleiding rendeert? En hoe meet ik het ‘transferklimaat’ in mijn organisatie? In deze sessie maak je kennis met enkele tools die je zullen helpen het resultaat van je opleidingsinspanningen te verhogen.

3. Gezondheidsbeleid: de gezondheidsmatrix (door het Vlaams Instituut Gezond Leven)

Ben je als organisatie bezig met gezondheidsacties of wil je hier graag mee starten? Dan gebruik je best een mix van acties. Maar wat kan je allemaal organiseren rond evenwichtige voeding, mentaal welbevinden, beweging en stoppen met roken. De gezondheidsmatrix kan je gebruiken om de huidige gezondheidsacties in je organisatie in kaart te brengen. Tijdens deze interactieve sessie gaan we hiermee verder aan de slag en brengen we enkele succesfactoren in kaart.
 

Ronde C

1. Job- en teamcrafting (door Bart Moens van Mooiwerkmakers)

Stress en burn-out, automatisering en digitalisering, de vraag naar langer werken, ... medewerkers staan vandaag flink onder druk. Om hun job haalbaar te houden, moeten ze die voor een groot deel zelf kunnen invullen en op maat maken van hun talenten en ambities. We spreken dan van jobcrafting. Werken we allemaal samen aan zo’n betere werkplek, dan gaat het over teamcrafting. In deze sessie gaan we na hoe je werk kan maken van job- en teamcrafting.

2. Het gedragsgericht interview bij selectie (door Nicolas Desmet van EPO2)

Het gedragsgericht interview is één van de methodieken om gedragscompetenties te meten en dit vooral bij selectie. Door te kiezen voor gedragscompetenties als basis van onze aanwerving komen we los van opleiding, leeftijd, geslacht, afkomst, beperking én zelfs diploma. Wie je bent als persoon, jouw attitude, bepaalt in grote mate of je past in een organisatie en of je geschikt bent voor de functie en vormt daarom de basis voor aanwerving. In deze sessie gaan we kort in op de verschillende stappen van het gedragsgericht interview en wordt er een eerste keer geoefend.

3. BAT - Burnout Assessment Tool – een nieuw meetinstrument voor burn-out (door Steffie Desart van de KU Leuven)

De onderzoeksgroep Arbeids-, Organisatie- en Personeelspsychologie (KU Leuven) deed onderzoek naar betrouwbare instrumenten om burnout objectief in kaart te brengen. Het project leverde alvast 3 concrete resultaten: een nieuwe definitie van burnout, een betrouwbare meting via de BAT en een prevalentie studie van burnout in Vlaanderen. In deze sessie leer je exact wat de BAT kan betekenen voor jouw organisatie. Neem je laptop mee zodat je ook gelijk kunt oefenen met de tool.
 

> Programma

12u - 12u45

Onthaal met broodjeslunch

12u45 - 13u

Inleiding door Verso / HRwijs en VIVO

13u - 16u10

Je volgt 3 beknopte werksessies. In elke sessie krijg je eerst een korte voorstelling van de tool en vervolgens ga je na of en hoe je dit instrument kan gebruiken in je eigen organisatie

  • 13u: ronde A
  • 14u: ronde B
  • 15u: ronde C

16u10 - 16u30

Afronding: wat nu? Hoe verder? Aanmelden voor VIVO najaarsaanbod

> Praktisch

  • Dinsdag 7 mei 2019 van 12u tot 16u30.
  • Kostprijs: 15 euro (om de kosten van zaalhuur en catering te dekken).
  • Locatie: VAC, Diestsepoort 6, 3000 Leuven. Het VAC-Dirk Boutsgebouw ligt naast het NMBS-station van Leuven, rechts van de hoofdingang en het busstation.
  • Doelgroep: directies, leidinggevenden of stafmedewerkers van socialprofitorganisaties (consultants, overheids- of profitorganisaties kunnen niet inschrijven).
  • Er is een beperkt aantal plaatsen beschikbaar, snel inschrijven is dus de boodschap.
  • Vragen? Je kan contact opnemen met marije.plantinga@verso-net.be
     

  Inschrijven doe je hier  

 

 

Voor wie?: 

directies, leidinggevenden of stafmedewerkers van socialprofitorganisaties (consultants, overheids- of profitorganisaties kunnen niet inschrijven)