U bent hier

Engagement: de overtreffende trap van tevredenheid

Datum: 
22-03-2019
Plaats: 

Park Office, Franklin Rooseveltlaan 348 9000 Gent 

Prijs: 
€120

Een tevreden medewerker is niet noodzakelijk een geëngageerde medewerker
Binnen HR wordt het onderscheid gemaakt tussen een tevreden medewerker en een geëngageerde medewerker. Een tevreden medewerker doet zijn job en voelt zich daarbij goed, maar brengt geen extra toegevoegde waarde voor het bedrijf. Dat doet een geëngageerde medewerker wel. Die levert via extra inspanningen sterke prestaties die de bedrijfsresultaten gunstig beïnvloeden. Een geëngageerde medewerker straalt bovendien passie en energie uit en is trots op zijn werk.
Uit HR-onderzoek blijkt dat in een gemiddeld bedrijf 22% van de medewerkers eerder ontevreden is. 61% is tevreden en 17% geëngageerd. Als een firma het aantal geëngageerde medewerkers kan opdrijven, dan leidt dat tot betere bedrijfsresultaten, een hogere productie, een dalend verloop en verzuim en een beter imago. Kortom: het maakt een onderneming efficiënter en innovatiever.

Praktische tips om uw medewerkers te engageren
Er bestaan meerdere manieren voor een organisaties om de betrokkenheid van medewerkers te vergroten. Hierbij is het belangrijk dat het personeel weet op welke mate het bijdraagt aan het succes van de organisatie zodat het op zijn engagement kan worden aangesproken. Maar er is meer nodig om echt geëngageerde werknemers te krijgen. We geven in deze vorming aan hoe je aan engagement kan werken op het vlak van cultuur, erkenning, groei, job, team, visie en leiderschap. 

Effectief ‘empowering’ leiderschap is bepalend voor het succes van elke organisatie
Geef medewerkers autonomie, vertrouwen en verantwoordelijkheid: makkelijker gezegd dan gedaan. Bedrijven en organisaties moeten voor een werkomgeving zorgen waarin managers hun werknemers kunnen motiveren en inspireren. Maar effectief ‘empowering’ leiderschap is ook afhankelijk van de invloed die werknemers op de managers hebben, en van het karakter van de manager. Bedrijven die willen dat hun empowerment programma effectief is, moeten rekening houden met de karaktereigenschappen en omgevingsfactoren van de manager. Alleen dan kunnen managers adequate beslissingen nemen en ervoor zorgen dat werknemers hun werk leuk vinden en zich betrokken voelen bij de organisatie.

Voor wie?: 

Leidinggevenden