U bent hier

3-daagse Duurzaam draagvlakte co-design-startdag

Datum: 
20-09-2019
Plaats: 

Koningin Maria Hendrikaplein 64a, 9000 Gent

Prijs: 
€300

Een co-design sessie is een stap binnen een proces waarbij je samen met je doelgroep ideeën en prototypes (testmodellen) voor je product, dienst of beleid ontwikkelt. Typisch bij co-design vanuit human-centered design is dat er gemaakt wordt eerder dan gepraat. Het maken en dus ook visualiseren helpt bij het communiceren en uitwerken van ideeën. Er wordt gefocust op oplossingen en niet te lang stilgestaan bij de problemen. 

Co-design hoort in een langer creatief proces dat de principes van design thinking of ‘ontwerpend denken’ volgt. Co-design wordt vaak ingezet voor het oplossen van complexe vraagstukken en het realiseren van veranderingen van onderuit. Het laat toe om vanuit de noden en ervaringen van je doelgroep te werken. Daarom heet het human-centered design of mensgericht ontwerpen. We doorlopen alle stappen van een co-design sessie via een mini-co-design sessie. Zo kan jij, als deelnemer, meteen ervaren wat de voordelen zijn in dit proces en hoe je zelf een sessie kan organiseren. Doen is het sleutelwoord.

Na deze cursus weet je waaraan aandacht besteden bij:
•    de uitnodiging
•    recruteren van deelnemers, inclusief moeilijk bereikbare doelgroepen
•    de basis van design onderzoek
•    het formuleren van de uitdagingen voor je sessie
•    brainstormen met je doelgroep
•    ideeën tast- en testbaar maken
•    het kiezen van methodieken
•    de opbouw van het programma
•    de procesbegeleiding
•    het verwerken van de resultaten in rapportage en volgende stappen

Kwadraet gebruikt creatieve methodieken die meteen inzetbaar zijn in je eigen organisatie. Het wordt een workshop waarin we niet (te veel) praten, maar vooral aan de slag gaan. We willen hiermee inspireren tot een nieuwe manier van werken.

Desing thinking of ontwerpend denken is interessant voor vrijwilligers en beleids-, educatie-, communicatie-, project- en campagnemedewerkers die:

  • in tijden van besparing naar meer efficiëntie en impact van hun aanbod zoeken.
  • hun doelpubliek willen betrekken bij hun werking, maar de juiste methodieken niet kennen om hierbij tot waardevolle resultaten te komen.
Voor wie?: 

Leidinggevenden